Jak przedszkola niepubliczne mogą spełniać wymogi BIP chroniąc dane osobowe? – porady

Dyrektorzy przedszkoli niepublicznych stają niejednokrotnie problemem znalezienia równowagi pomiędzy obowiązkiem  udzielenia informacji publicznej a ochroną danych osobowych. Z jednej strony  przedszkola niepubliczne wykonują zadania publiczne w zakresie wychowania przedszkolnego i w konsekwencji mają obowiązek udostępniania  informacji publicznej, także w obowiązkowym BIP. Przedszkole jest także zobowiązane  do ochrony danych osobowych. RODO przecież obowiązuje także placówki oświatowe.

Ten artykuł wyjaśnia, jak przedszkola niepubliczne mogą prawidłowo realizować obowiązki związane z BIP, jednocześnie chroniąc dane osobowe dzieci, rodziców czy pracowników zgodnie z RODO.

1. Co to informacja publiczna w kontekście przedszkoli niepublicznych?

Informacja publiczna definiowana jest zgodnie ustawą z dnia 6 września 2001 r.  o dostępie do informacji publicznej. Kluczowy przepis brzmi tak: 

Art.  1.  [Definicja informacji publicznej. Zakres zastosowania przepisów ustawy]

1.  Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w niniejszej ustawie.

2.  Przepisy ustawy nie naruszają przepisów innych ustaw określających odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi.

Przedszkola niepubliczne, mimo że nie są prowadzone przez jednostki samorządu terytorialnego, realizują zadania publiczne w zakresie wychowania przedszkolnego określone w ustawie – Prawo oświatowe. W związku z tym są one zobowiązane do udostępniania informacji publicznej w zakresie wykonywanych zadań publicznych.

Kluczowe jest określenie, które informacje dotyczą wykonywania zadania publicznego przez przedszkole niepubliczne lub wiążą się z dysponowaniem pieniędzy publicznych.  Tylko te informacje bowiem są publiczne.

2. Kto może żądać informacji publicznej?

Na pytanie o to, kto może wystąpić z wnioskiem o informację publiczną odpowiada art. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej:

Art.  2.  [Prawo do informacji publicznej]
1.  Każdemu przysługuje (…) prawo dostępu do informacji publicznej.

Prawo to ma więc charakter uniwersalny i przysługuje, niezależnie od obywatelstwa, miejsca zamieszkania czy jakichkolwiek innych cech lub warunków czy okoliczności. Ustawodawca świadomie użył sformułowania „każdemu”, co oznacza, że z prawa tego mogą korzystać zarówno osoby fizyczne, jak i prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, a także cudzoziemcy.

3. Jak podejść do żądania w przedszkolu niepublicznym?

Rozpatrując wniosek o dostęp do informacji publicznej, dyrektor przedszkola niepublicznego musi zachować szczególną ostrożność i starannie ocenić, w określonym stanie faktycznym i prawnym, czy dane informacje są informacją publiczną w kontekście wykonywanych zadań publicznych oraz czy informacje są objęte ograniczeniami (art. 5), a w szczególności należy ocenić czy udostępnienie określonej informacji nie spowoduje naruszenia prywatności osób fizycznych.

Pomocne w ocenie wniosku może być orzecznictwo dotyczące prawa do informacji publicznej. 

W orzeczeń wynika, że przedszkola niepubliczne, podobnie jak publiczne, muszą udostępniać informacje o:

  • statutach,
  • programach nauczania,
  • organizacji pracy w zakresie realizacji zadań publicznych.

Szczególną uwagę należy zwrócić na aktualne wytyczne UODO z 2025 r., które podkreślają potrzebę właściwego zarządzania ryzykiem przy udostępnianiu informacji zawierających dane osobowe. Dyrektor przedszkola niepublicznego powinien stosować procedury respektujące wymogi RODO, szczególnie w przypadku przetwarzania danych osobowych dzieci i rodziców.

4. Jakie informacje o pracownikach przedszkola niepublicznego można udostępnić jako informację publiczną?

Informacje o pracownikach przedszkola niepublicznego mogą być udostępnione jako informacja publiczna wyłącznie w zakresie wykonywania przez nich zadań publicznych. 

Dyrektor może udostępnić informacje o: 

  • kwalifikacjach nauczycieli
  • ich uprawnieniach zawodowych 
  • funkcjach pełnionych w placówce 
  • zakresie obowiązków związanych z realizacją podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

Nie można udostępniać informacji dotyczących życia prywatnego pracowników, wynagrodzeń nauczycieli, jeżeli nie  pochodzą z budżetu publicznego, danych szczególnych kategorii w rozumieniu RODO („danych wrażliwych”), ani informacji, które mogłyby narazić bezpieczeństwo lub godność osobistą pracownika.

Kluczowe jest więc rozróżnienie między informacjami dotyczącymi zadań publicznych  a informacjami należącymi do sfery prywatnej

5. Podsumowanie i zalecenia dla dyrektorów przedszkoli niepublicznych

Prawo do informacji publicznej i ochrona danych osobowych to dwa fundamentalne prawa, które muszą być właściwie zrównoważone przez dyrektorów przedszkoli niepublicznych. Kluczowe jest zrozumienie, że przedszkole niepubliczne podlega obowiązkom informacyjnym tylko w zakresie wykonywania zadań publicznych w obszarze wychowania przedszkolnego.

Dyrektorzy powinni:

  • przeprowadzać rzetelną ocenę każdego wniosku o udostępnienie informacji publicznej, uwzględniając specyfikę prawną placówki niepublicznej
  •  stosować się do najnowszych wytycznych UODO i KIOD, które podkreślają znaczenie zarządzania ryzykiem w procesie udostępniania informacji, szczególnie w kontekście danych osobowych dzieci i rodziców
  • skonsultować się z IOD

Pamiętajmy, że przedszkola niepubliczne, choć nie mają obowiązku wyznaczania IOD, nadal muszą spełniać wszystkie wymogi ochrony danych osobowych.

6. FAQ - BIP w przedszkolach niepublicznych a dane osobowe

  • Jakie informacje przedszkole niepubliczne musi udostępniać jako publiczne? Przedszkole musi udostępniać informacje związane z wykonywaniem zadań publicznych: statut placówki, program wychowania przedszkolnego, organizację pracy, kwalifikacje nauczycieli oraz ich uprawnienia zawodowe. Nie dotyczy to informacji z życia prywatnego czy wynagrodzeń ze źródeł niepublicznych.
  • Kto może wystąpić z wnioskiem o informację publiczną? Każda osoba niezależnie od obywatelstwa. Mogą to być osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne bez osobowości prawnej. Nie trzeba wykazywać interesu prawnego ani faktycznego.
  • Ile czasu ma przedszkole na udzielenie odpowiedzi na wniosek Przedszkole ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi od dnia otrzymania wniosku. W szczególnie skomplikowanych przypadkach termin można przedłużyć informując o tym wnioskodawcę.

  • Czy można udostępniać dane osobowe pracowników jako informację publiczną? Tak, ale tylko w zakresie wykonywania zadań publicznych: imię, nazwisko, stanowisko, kwalifikacje zawodowe, uprawnienia. Nie można udostępniać danych z życia prywatnego, adresów zamieszkania, numerów telefonów czy informacji o stanie zdrowia.

  • Jak chronić dane osobowe dzieci przy udostępnianiu informacji publicznej? Dane dzieci są szczególnie chronione. Można udostępnić jedynie informacje organizacyjne (liczba dzieci w grupach, realizowany program), ale bez podawania imion, nazwisk czy innych danych umożliwiających identyfikację konkretnych dzieci.

  • Co zrobić gdy wniosek dotyczy informacji objętych ochroną danych osobowych? Należy dokładnie przeanalizować wniosek i odróżnić informacje publiczne od chronionych. Jeśli informacja zawiera dane osobowe, można ją udostępnić po ich zanonimizowaniu lub odmówić udostępnienia powołując się na ochronę prywatności.

  • Jakie są konsekwencje nieprawidłowego udostępniania informacji publicznej? Za naruszenie przepisów o dostępie do informacji publicznej grożą kary finansowe. Podobnie za naruszenie RODO.

7. Potrzebujesz pomocy w zakresie ochrony danych osobowych w przedszkolu niepublicznym?

Zapraszamy do korzystania z porady prawnej naszej kancelarii. Nasi eksperci pomogą Ci zrozumieć  przepisy dotyczące informacji publicznej i RODO oraz wdrożyć właściwe procedury.

Specjalizujemy się w obsłudze prawnej placówek oświatowych niepublicznych.

Skontaktuj się z nami już dziś –pierwsza konsultacja dla dyrektorów przedszkoli publicznych i niepublicznych jest bezpłatna. 

Zapraszamy do naszej siedzimy w Krakowie lub filii w Nowym Targu.

8. Inne zagadnienia związane z BIP w przedszkolach

W naszej kancelarii prawnej specjalizujemy się w różnych dziedzinach prawa, w tym zajmujemy się:

Zachęcamy do zapoznania się z naszymi artykułami z działu Porady:

 

adw. dr Kinga Karsten

Przewijanie do góry