Rada pedagogiczna zdalnie czy hybrydowej w 2025 r. Jak organizować?

System edukacji stawia przed nauczycielami i dyrektorami szkół liczne wyzwania organizacyjne. Wielu pedagogów pracuje w kilku placówkach, często oddalonych od siebie, co znacznie utrudnia uczestnictwo w radach pedagogicznych. W odpowiedzi na te potrzeby, Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdziło, że obecnie nie ma prawnych przeszkód, by rada pedagogiczna obradowała zdalnie lub hybrydowo. Przedstawiamy artykuł naświetlający ten problem.

1. Podstawa prawna i autonomia rady pedagogicznej​

Podstawy funkcjonowania rady pedagogicznej reguluje ustawa Prawo oświatowe z 2016 r.. Zgodnie z art. 73 ust. 2 tej ustawy, rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, co daje jej prawo do samodzielnego określania organizacji pracy, w tym zasad prowadzenia posiedzeń zdalnych, o ile nie jest to sprzeczne z innymi przepisami.

Rada pedagogiczna posiada status podmiotowy, a jej członkowie są uprawnieni do suwerennego regulowania swojej bieżącej organizacji pracy w zakresie, który nie został uregulowany w przepisach prawa. Ministerstwo Edukacji Narodowej w odpowiedzi na interpelację poselską z kwietnia 2025 r. potwierdziło, że obecnie nie ma formalnych przeszkód, by rada obradowała zdalnie.

2. Warunki organizacyjne i prawne posiedzeń zdalnych

Wymagania techniczne

Placówka oświatowa musi zapewnić:

  • odpowiednie środki techniczne gwarantujące bezpieczeństwo komunikacji

  • ochronę danych osobowych i poufność omawianych spraw

  • możliwość przeprowadzenia głosowań tajnych, jeśli wymaga tego charakter sprawy

  • stabilne połączenie internetowe umożliwiające uczestnictwo wszystkich członków rady

Procedury organizacyjne

Decyzja o wprowadzeniu zdalnych posiedzeń powinna być poprzedzona analizą:

  • kompetencji rady pedagogicznej

  • specyfiki omawianych tematów

  • dostępnych środków technicznych

  • charakteru spraw przewidzianych do omówienia na posiedzeniu

Rada pedagogiczna powinna także uregulować tę kwestię w swoim regulaminie.

3. Ograniczenia i wyjątki w obradach zdalnych

W przypadku braku odpowiednich zabezpieczeń technicznych lub gdy wymagana jest szczególna ochrona danych, niektóre sprawy powinny być omawiane wyłącznie stacjonarnie.

Obowiązek zachowania poufności
Zgodnie z art. 73 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej nie mogą ujawniać spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste:

  • uczniów
  • rodziców
  • nauczycieli i innych pracowników placówki

Sprawy wymagające szczególnej ochrony
Istnieją zagadnienia wymagające szczególnego trybu zabezpieczenia:

  • klasyfikacja i promocja uczniów
  • skreślenia z listy uczniów
  • opiniowanie wniosków dotyczących nauczycieli
  • wnioski o odwołanie dyrektora
  • sprawy podejmowane w głosowaniu tajnym

4. Formy komunikacji zdalnej rady pedagogicznej

Zdalne obrady rady pedagogicznej mogą przybierać różne formy:

Videokonferencje. Wykorzystanie komunikatorów online takich jak, np. Zoom, Microsoft Teams, Skype Business, Google Meet.

Komunikacja obiegowa. Możliwa jest praca w trybie obiegowym z wykorzystaniem: mailingów SMS-ów, dziennika elektronicznego, dokumentów elektronicznych.

Taki tryb pracy wymaga odpowiedniego udokumentowania w postaci protokołu, adnotacji lub notatki.

5. Praktyczne wskazówki dla dyrektorów szkół i przedszkoli w Małopolsce i na Podhalu

Wprowadzanie przepisów o zdalnych posiedzeniach

  • Nowelizacja regulaminu rady – wprowadź jasne przepisy dotyczące organizacji zdalnych posiedzeń
  • Określenie warunków technicznych – zdefiniuj minimalne wymagania sprzętowe i programowe
  • Procedury bezpieczeństwa – ustanów zasady ochrony danych i poufności
  • Zasady głosowań – precyzyjnie określ sposoby przeprowadzania głosowań tajnych

Najlepsze praktyki

  • Przeprowadź testy techniczne przed pierwszym zdalnym posiedzeniem
  • Przeszkol nauczycieli w zakresie obsługi platform do videokonferencji
  • Ustanów procedury awaryjne na wypadek problemów technicznych
  • Regularnie aktualizuj przepisy bezpieczeństwa

6. Korzyści z wprowadzenia zdalnych posiedzeń

Zdalne i hybrydowe posiedzenia rady pedagogicznej przynoszą szereg korzyści:

Dla nauczycieli

  • Oszczędność czasu – brak konieczności dojazdu między placówkami
  • Większa elastyczność – możliwość uczestnictwa z różnych lokalizacji
  • Lepsza frekwencja – szczególnie ważne dla nauczycieli pracujących w kilku szkołach

Dla placówek edukacyjnych

  • Efektywność organizacyjna – szybsze podejmowanie decyzji
  • Oszczędności finansowe – redukcja kosztów organizacji tradycyjnych spotkań
  • Ekologia – mniejszy ślad węglowy dzięki ograniczeniu przejazdów

7. Rola prawnika w sprawach prawa oświatowego

Kancelaria prawna specjalizująca się w prawie oświatowym może skutecznie wspierać placówki edukacyjne w:

  • opracowaniu regulaminów rad pedagogicznych
  • wdrożeniu procedur zdalnych obrad
  • zapewnieniu zgodności z przepisami RODO
  • doradztwie w zakresie organizacji pracy placówki

Specjalizacja w prawie oświatowym. Adwokaci i radcowie prawni naszej kancelarii specjalizujący się w prawie oświatowym oferują:

  • kompleksową obsługę prawną placówek oświatowych
  • pomoc w kontrolach organów nadzorujących
  • doradztwo w zakresie dotacji oświatowych
  • reprezentację przed sądami i organami administracji

Kancelaria prawna adw. Kingi Karsten świadczy profesjonalne usługi w zakresie prawa oświatowego dla placówek edukacyjnych w Krakowie, Nowym Targu i całej Małopolsce i na Podhalu, oferując kompleksowe doradztwo w sprawach organizacji rad pedagogicznych oraz innych aspektów funkcjonowania szkół i przedszkoli publicznych i niepublicznych.

Jeżeli potrzebujesz porady prawnej w tym zakresie skontaktuj się z nami.

8. FAQ - Najczęściej zadawane pytania

  • Czy rada pedagogiczna może obradować zdalnie?
    Tak, rada pedagogiczna może obradować zdalnie, jeśli placówka zapewni odpowiednie warunki techniczne i prawne, a rada ureguluje tę kwestię w swoim regulaminie.
  • Czy wszystkie sprawy można omawiać zdalnie?
    Nie, sprawy wymagające szczególnej ochrony danych lub głosowania tajnego mogą wymagać spotkania stacjonarnego. Dotyczy to m.in. klasyfikacji uczniów, spraw personalnych nauczycieli czy wniosków o odwołanie dyrektora.
  • Czy zdalne obrady wymagają protokołu?
    Tak, wszystkie podjęte decyzje muszą być utrwalone w formie protokołu, adnotacji lub w inny sposób, niezależnie od formy przeprowadzenia obrad.
  • Kto może pomóc w organizacji zdalnych rad?
    Kancelaria prawne mające doświadczonych prawników od prawa oświatowego oferują kompleksowe wsparcie w opracowaniu regulaminów i procedur zdalnych obrad oraz zapewnieniu zgodności z obowiązującymi przepisami.
  • Co zrobić, jeśli wystąpią problemy techniczne podczas zdalnego posiedzenia?
    Regulamin rady powinien przewidywać procedury awaryjne, takie jak przełożenie posiedzenia, przejście na tryb stacjonarny lub wykorzystanie alternatywnych środków komunikacji.

  • Czy zdalne posiedzenia rady muszą być nagrywane?
    Obowiązek nagrywania nie wynika wprost z przepisów, ale rada może wprowadzić taki wymóg w swoim regulaminie. Konieczne jest wtedy zapewnienie ochrony nagrań zgodnie z RODO.

  • Jak zapewnić poufność obrad podczas zdalnych posiedzeń?
    Należy używać zabezpieczonych platform, wymagać logowania uczestników, ograniczyć dostęp do posiedzeń tylko dla członków rady oraz wprowadzić zasady dotyczące ochrony informacji omawianych podczas obrad.
  • Czy wszyscy członkowie rady muszą uczestniczyć zdalnie?
    Nie, możliwe są posiedzenia hybrydowe, gdzie część członków rady uczestniczy stacjonarnie, a część zdalnie. Ważne jest zapewnienie równego dostępu do informacji i możliwości uczestnictwa w głosowaniach.

9. Podsumowanie

Rada pedagogiczna może obradować zdalnie lub hybrydowo, jeśli placówka zapewni określone warunki techniczne i prawne, a rada ureguluje tę kwestię w swoim regulaminie. Rozwiązanie to sprzyja elastyczności i efektywności pracy placówki, ale wymaga odpowiedzialności w zakresie ochrony danych i zapewnienia poufności obrad.

11. Odesłanie do innych problemów z prawa oświatowego i ich praktycznych rozwiązań

12. Zapraszamy do kontaktu

Nasza kancelaria prawna może pomóc w wielu problemach, z którymi borykają się dyrektorzy przedszkoli publicznych i niepublicznych. Skontaktuj się z naszymi specjalistami od prawa oświatowego i administracyjnego. 

Kancelaria mieści się w Krakowie, a filię ma w Nowym Targu.

adw. dr Kinga Karsten

Przewijanie do góry